top of page
  • Grey Vimeo Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Twitter Icon
  • Grey YouTube Icon
  • Grey Instagram Icon
TRAILER

BAKU

BAKU  –  et dansk-japansk teaterprojekt

Menneskene har gennem tiderne skabt våben, projektiler, bomber, ufattelige masseødelæggelsesmidler.

Et skud kan udløse en hel krig.


Meridiano er gået sammen med det japanske teater KIO for at skabe en billedstærk, lyrisk forestilling om Våben.

Modsætninger mødes, når de fire skuespillere fra to vidt forskellige kulturer bringer deres ligeså forskellige sprog, historier, musik- og teatertraditioner med sig ind på scenen. Tilfælles har de deres universelle frygt for krigens rædsler og ødelæggelser, og deres drømme om fred og kreativitet. I hænderne på teatermagikeren Giacomo Ravicchio er alt dette forvandlet til en magisk vifte af stærke billeder af våben i menneskets hånd og mennesket i våbnets vold. Forestillingen udvikler sig drømmeagtigt på tværs af tider og steder, komisk, tragisk, dramatisk, det hele sat i gang af den kugle, der suser af sted i slowmotion, mens tiden går i stå og alt bliver stille.

Baku er et japansk mytologisk dyr. Guderne skabte Baku af det, der blev til overs fra andre dyr, de havde skabt. De gav den et udseende som en tapir, ro som en okse, snuhed som en tiger, kræfter som en bjørn og hukommelse som en elefant. De skænkede den en magisk evne til at tage folks mareridt væk. Baku lever af at æde metal. Når der er krig, bliver alt metal brugt til produktion af våben, og Baku taber derfor lidt efter lidt sine magiske evner til at opsluge menneskenes mareridt.



Medvirkende:

Elise Müller

Korin Sakura

Gamon Nyoze

Lars BegtrupForfatter

Dramatiker, instruktør: Giacomo Ravicchio
Forestillingen er udviklet i samarbejde med skuespillerne og Kohey Nakadachi

Komponist og lyddesign: Jérôme Baur

Scenograf, videodesigner: Giacomo Ravicchio
Dramaturg / Oversætter: Bent Holm
Teknik: Eva U. Handberg
Videokonsulent: Søren Knud Christensen
Dukke- og rekvisitmager: Per Christensen
Kostumer: Helene Thygesen
Værksted: Steen Molls Rasmussen

bottom of page