POETISK DUKKE- OG FORTÆLLEFORESTILLING MED MASSER AF SMUKKE BILLEDER
Som i en lille magisk hule står træet. Langt over 100 år gammelt er det. Her har Frida sin hemmelige hule højt oppe i træet. Hertil flygter hun, da hun får at vide, at familien skal flytte et andet sted hen, langt væk fra træet, som kaldes Gamle Jas (…)
VARM FORTÆLLER
Med Elise Müller som varm fortæller er det som at se en billedbog blive levende i det mørke scenerum. Også ordene er som billedbogens, den reflekterede, gennemtænkte billedbogs med kloge sætninger og intet overflødigt (…) Historien ender, som den må. Frida hentes ned fra træet af bedstefar, diskret spillet af Lars Begtrup, familien flytter, og Gamle Jas og Frida skilles (…)
MAGISK BILLEDUNIVERS
Langsomt og roligt berettes og spilles der, så alle, også de mindste kan være med. Undervejs brydes fortællingen af nærmest meditative sekvenser med musik, skyggespil og videoprojektioner (…) Træet i centrum, grenene, bladhanget, mosset – det hele er som at være der selv, med mørket omkring som eventyrlig og uvirkeliggørende kontrast.
Henrik Lyding, Teateravisen
Hun vil aldrig mere kravle ned fra sit træ
Barnets trussel om aldrig mere at komme hjem bliver til bevægende dukketeater i Meridiano Teatrets forestilling ’VILD’
Børn hader forandringer. Det gør mange voksne også. Men for børn kan en flytning for eksempel være fuldstændig uoverstigelig – og skabe voldsom frustration og vrede. Disse følelser har Meridiano Teatret forvandlet til den billedsmukke og organiske forestilling VILD.
(…)
Teatermageren Giacomo Ravicchio har her igen skabt en dukke, der får så meget liv på scenen, at man helt glemmer, at den ikke er et rigtigt barn. Dukkeførerne Elise Müller og Lars Begtrup fører denne ’Frida’ nænsomt rundt i scenens tillokkende klatretræ. Højt op til hendes yndlingsgren, hvor hun kan ligge og kigge op i himlen med sine tænksomme øjne. For hun vil altså ikke flytte med sine forældre – og hun vil aldrig mere komme ned.
SVÆR NAT
Skuespilleren Elise Müller fortæller Fridas historie med loyal stemmeføring og blidt blik. Som den gode fe lader hun Frida blive akkurat så ked af det, at man godt kan forstå, at hun gør træet til sin bedste ven.
(…)
RESPEKT FOR BARNET
VILD er ikke bare en æstetisk dukketeaterforestilling. Det er også en forestilling, der respekterer barnets magtesløshed, når dets forældre beordrer barnet til noget, som barnet ikke kan overskue. Tilskuerne – de 3-99 årige – vil i hvert fald selv kunne placere forestillingen ind på skalaen netop dét sted, der føles mest relevant: fra kernefamiliens nu-får-du-dit-eget-værelse-flytning til skilsmissens usikre opbrud eller flygtningebarnets traumatiserende frygt. Det bedste er dog næsten, at VILD ikke indeholder forløjede ord om, at flytningen ender lykkeligt. Til gengæld gennemstrømmes forestillingen af forståelse. En kærlig forståelse, der trøster.
Anne Middelboe Christensen, Information
Vild er en vidunderlig enkel og rørende dukketeaterforestilling. Simpel, poetisk og så alment menneskelig, med en handling, der berørte mig så meget, at jeg 5 minutter inde i stykket havde tårer trillende og igen til sidst ved stykkets afslutning.
(…)
Alle sjæle i salen var tydeligt tryllebundet af Frida og hendes verden i VILD. Der er nemlig noget for alle aldre – stykket er sat til 3-99 år. Det handler om enheden med naturen, livet, døden, forfædre og alderdom – og alle der elsker – bør se dette stykke. Meridiano Teatret mestrer poesiens univers, ved at skabe smukke billeder med lys, skygger og musik, der som altid går lige i hjertet.
En absolut vidunderlig forestilling for alle aldre og 5 store stjerner til Meridiano.
Karen Reinhold Bjørkøe - www.Livingmama.dk